TY - JOUR ID - 134888 TI - تحلیل ساختار حقوق کودک در ایران: بررسی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک بر مبنای پیمان نامه جهانی حقوق کودک JO - فصلنامه تمدن حقوقی JA - LC LA - fa SN - ۲۷۸۳-۱۸۴۱ AU - شعبان, مریم AD - دکتری جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - 9 SP - 139 EP - 168 KW - حقوق کودک KW - کودکان ایرانی KW - مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک KW - پیمان نامه حقوق کودک KW - جامعه شناسی حقوق DO - 10.22034/lc.2022.134888 N2 - مهم ترین نمود هر جامعه در رابطه با وضعیت کودکان همان جامعه است. زمانی که ساختار حقوقی یک جامعه، مبهم، ناشناخته، نامنسجم، حداقلی و یا جدا از بستر و زمینه­ های اجتماعی و فرهنگی همان جامعه در طول تاریخ باشد، بیانگر وضعیت نامناسب کودکان در آن جامعه است. در سطح کلان نیز، نمایانگر عدم تمرکز جامعه بر توسعه انسانی پایدار است و می ­تواند هشداری برای مدیران و سیاستگذاران آن جامعه در رابطه با پیشرفت و توسعه­ی جامعه باشد. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه­ ی ساختارهای علمی و اجرائی حقوق کودک در ایران است؛ هدف پژوهشگر، شناسائی نقاط قوت، ضعف علمی و اجرائی در رابطه با حقوق کودک در ایران بوده است. سطح تحلیل پژوهش در سطح کلان و ساختاری است؛ به این شکل که همه­ ی برنامه ­ها، اقدامات و ساختارها در رابطه با حقوق کودک در ایران شناسائی و سپس با استفاده از روش مونوگرافی و تکنیک ­های تحلیل تطبیقی، ساختاری، تحلیل اسنادی، بیان مشاهدات و تجربیات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته ­اند. نتایج نشان می­ دهند که تعارض و بی­ سازمانی در تعریف «کودک» و «کودکی» در ایران، عدم وجود نهاد ملی مشخصی برای تجویز و سیاستگذاری، سیستم انکار دستگاه ­های متولی برنامه ­های حمایت از کودکان، شکاف در بین تعاریف نهادهای مختلف از جمله نهاد دین، قانون و حقوق و همچنین عدم انطباق هر کدام از مواد حقوقی تعریف­ شده با فرهنگ عامه و حافظه تاریخی جامعه­ ی ایرانی، منجر به ایجاد موانعی در بهبود وضعیت حقوق کودکان در ایران شده است. UR - https://www.pzhfars.ir/article_134888.html L1 - https://www.pzhfars.ir/article_134888_6ba5794abce42fe5d596d20f0c222099.pdf ER -